Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Etická výchova
Krampotová, Milada ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je nově zavedený předmět Etická výchova v školství České republiky. Etická výchova je definována jako projekt výchovy k prosociálnímu jednání. Diplomová práce uvádí základní výchovné cíle tohoto projektu, analyzuje jeho jednotlivé výchovné složky: obsah, metody, styl, tematické okruhy. Zabývá se průběhem zavádění Etické výchovy do našeho školství, v jakém společenském kontextu se Etická výchova vyvíjela, jak je začleněna do dokumentů Rámcového vzdělávacího programu a jak probíhá morální vývoj člověka z hlediska psychologie. Etická výchova je hodnocena z pohledu křesťanské etiky, přirozeného mravního zákona, jeho univerzálních principů a východisek.
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému potvrzení...
Etická výchova na Základní škole Úvaly
Semrádová, Miloslava ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Etická výchova na Základní škole Úvaly je od školního roku 2013/2014 realizována formou projektu "Pošli to dál". Usiluje o vytvoření uceleného systému etické výchovy. Výstupem projektu bylo vytvoření etického kodexu (žák - učitel - rodič) ve školním roce 2016/2017. Cílem práce je popis a analýza současného stavu implementace etické výchovy do výuky na Základní škole Úvaly. Pracovní hypotéza "Je nutné vytvoření uceleného systému výuky etické výchovy?" byla ověřena metodou obsahové analýzy a řízeným rozhovorem. Předpokladem pro hypotézu bylo povinné zařazení etické výchovy do kurikulárních školských dokumentů. Dále byl ověřen dopad praktické etiky (v podobě vytvořeného etického kodexu) na osobnostní a sociální výchovu. KLÍČOVÁ SLOVA Etika, výchova, etická výchova, etický kodex, prosociální chování
Postavení Etické výchovy v českém vzdělávacím systému
Daněk, Tereza ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Váňová, Miroslava (oponent)
V diplomové práci jsem se zaměřila na komplexní představení vzdělávacího oboru a školního předmětu Etická výchova. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá konceptem etického vzdělávání v širokém kontextu, historií etické výchovy v České republice a polemikou o (ne)postradatelnosti etické výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu. Poslední kapitola se zaměřuje na přehled, jak se etické výchově daří dnes spolu s vymezením jejího dalšího možného vývoje do budoucna. Cílem této diplomové práce bylo zjistit názory učitelů etické výchovy na otázky související s koncepcí a kurikulem EV v České Republice. Rovněž rozdíly v odpovědích českých a slovenských respondentů na stejné výzkumné otázky. Výzkum ukazuje, že čeští učitelé se ztotožnili se současným konceptem etické výchovy, jejími cíli, metodami výuky, vyučování tohoto oboru/předmětu je těší. Ve srovnání se slovenskými respondenty odpovídali čeští učitelé méně kriticky, konsensuálně. Ukázali větší spokojenost s množstvím a kvalitou metodických materiálů, které mají k dispozici.
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Hradilová, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
Pojetí Etické výchovy v praxi českých učitelů
Syslová, Jitka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
V úvodu diplomové práce Pojetí etické výchovy v praxi českých učitelů pracuji s pojmem kompetence jako s cílem vzdělávání v novém tisíciletí. Následně zasazuji etickou výchovu do evropského kontextu, soustředím se na to, jak je výuka realizována v konkrétních zemích. Ve třetí kapitole popisuji existující koncepty autorů T. Lickony, M. Berkowitze a R.R. Olivara. Následující kapitola se věnuje etické výchově v České republice, především tomu, jak je insti- tucionálně zaštíťěna. Čtvrtá kapitola zkoumá osobnost učitele etické výchovy, analyzuje na-bídku dalšího vzdělávání v etické výchově i možnosti výběru mezi konkrétními výukovými materiály. Jednotlivé texty se profilují odlišnými eticko-filosofickými východisky. Závěreč-nou část diplomové práce tvoří kvalitativní výzkum, jenž cestou fenomenologického zkoumá-ní přibližuje pojetí výuky konkrétních pedagogů. Analyzuje, jak se osobní přesvědčení učitele promítá do vzdělávacího procesu a v konečném důsledku ovlivňuje postoje a hodnoty žáka.
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Vacek, Pavel (oponent) ; Smékal, Vladimír (oponent)
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému...
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému potvrzení...
Hodnotová východiska etické výchovy a jejich konfrontace s hodnotovou orientací mladé generace
Syslová, Jitka ; Šubrová, Anežka (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
ANOTACE: Bakalářská práce "Hodnotová východiska etické výchovy a jejich konfrontace s hodnotovou orientací mladé generace" se zabývá motivy zavedení předmětu Etická výchova do výuky základních škol, jejími obsahy, cíli, metodami a východisky v kontextu současné postmoderní společnosti. Těžištěm práce je srovnání výchozích hodnot předkládaných tvůrci koncepce etické výchovy s interpretovanými daty sociologického výzkumu současných hodnotových orientací společnosti České republiky. Klíčová slova: Etika, výchova, etická výchova, hodnota, hodnotová orientace, hodnotová východiska, mladá generace
Etická výchova
Krampotová, Milada ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je nově zavedený předmět Etická výchova v školství České republiky. Etická výchova je definována jako projekt výchovy k prosociálnímu jednání. Diplomová práce uvádí základní výchovné cíle tohoto projektu, analyzuje jeho jednotlivé výchovné složky: obsah, metody, styl, tematické okruhy. Zabývá se průběhem zavádění Etické výchovy do našeho školství, v jakém společenském kontextu se Etická výchova vyvíjela, jak je začleněna do dokumentů Rámcového vzdělávacího programu a jak probíhá morální vývoj člověka z hlediska psychologie. Etická výchova je hodnocena z pohledu křesťanské etiky, přirozeného mravního zákona, jeho univerzálních principů a východisek.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.